03 September, 2009

SEGITIGA BERMUDA, MISTERI TAK TERUNGKAP

Jakarta - Misteri segitiga bermuda atau Bermuda Triangle dan sering disebut segitiga setan, masih menjadi misteri sampai sekarang?

Segitiga bermuda adalah sebuah wilayah lautan di Samudra Atlantik seluas 1,5 juta mil2 atau 4 juta km2 yang membentuk sebuah garis antara Bermuda, wilayah teritorial Britania Raya sebagai titik di sebelah utara, Puerto Riko, teritorial Amerika Serikat sebagai titik di sebelah selatan dan Miami, negara bagian Florida, Amerika Serikat sebagai titik di sebelah barat.

Segitiga bermuda sengat misterius, banyak paranormal mengatakan banyak pesawat dan kapal yang hilang di segitiga bermuda disebabkan adanya mahluk luar angkasa yang berada di Bernuda Triangle. Tapi ada pula yang mengatakan adanya medan magnet yang kuat dan dapat mengakibatkan pasawat tertarik dan jatuh ke laut lalu tersedot hingga ke dasar laut.

Sudah banyak kapal dan pesawat contoh,Januari 1945, 5 buah pesawat Amerika jenis TTB Finger bertolak dari pangkalan di Port Louderdile di wilayah Florida, Amerika Syarikat. Kapal terbang itu sedang ditugaskan mengawal  kapal-kapal yang mengharungi lautan. Sekitar pukul 2.15 petang, kapten pesawat itu Letnan Charles Tylor telah memberi isyarat kepada menara, mereka akan kembali ke pangkalan karena telah berjaya melakukan tugas dengan sempurna. Kelima-lima kapal terbang itu pun bergerak menuju ke pengkalan.

Tiba-tiba tanpa di duga, menara  di Port Lourdedile menerima isyarat dari Kapten pesawat itu, Letnan Tylor dan isyarat itu amat mengejutkan Komodor Wersink, pegawai yang bertanggung jawab di menara kawalan.

Isyarat panggllan itu berbunyi seperti berikut… Di sini Leftenan Charles Tylor, komandankumpulanke 19..Adakah kami ditawan? tolong jawab….kami kehilangan petunjuk untuk pulang…kami tersesat…saya tidak dapat melihat daratan! saya tidak tahu lagi di mana arah barat, semua yang ada di sekitar saya menjadi terganggu, saya pun tidak tahu ada dimana…..nampaknya…..nampaknya.".

Itulah rekaman laporan yang terekam detik - detik terakhir hilang 5 buah pesawat Amerika jenis TTB Finger. Sampai sekarang pesawat - pesawat yang hilang belum ditemukan begitu pula misteri Segitiga Bermuda pun akan tetap tak terungkap.

0 komentar:

Advertisement

Free Website Hosting

Advertisement